PROGRAM PROFILAKTYCZNO-wychowawczy 2023-2024
PROGRAM PROFILAKTYCZNO -WYCHOWAWCZY
-
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2
Z ODDZIAŁAMI PRZEDSZKOLNYMI W ZĄBKOWICACH ŚL.
-
Rok szkolny 2023/2024
- Wychowanie i profilaktyka są procesami odrębnymi, różniącymi się celem działań, jednak są ze sobą ściśle powiązane i posiadają wspólny obszar.
- Cel wychowania wszechstronnie dojrzały człowiek.
- Cel profilaktyki wspomaganie wychowania i kompensowanie jego niedostatków.
- Wychowanie pełni rolę nadrzędną nadającą sens działaniom profilaktycznym.
- Poprzez swoje działanie zapobiegawcze i korekcyjne, działania profilaktyczne tworzą warunki do sprawnej realizacji procesu wychowawczego
- Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
- Wychowanie to proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) ogłoszona 11 stycznia 2017 r. Art. 26 program wychowawczo-profilaktyczny
Art. 26.
1. Szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3,5, 7 i 8, realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
1) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz
2) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i
rodziców.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedszkoli i szkół dla dorosłych.
Art. 84.
1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania
szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 56 ust. 2;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
3. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
4. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, uchwala rada pedagogiczna.
5. W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i placówkach niepublicznych program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej
szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz. U. z 2017r. poz. 356).
3.Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej –art. 72.
4.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Opracowano na podstawie Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572)
5.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2015 r. W sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
6.Rozporządzenie MENiS z dnia 09.02.2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002., poz. 96
7.Rozporządzenie MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. poz. 703).
8.Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r
9.Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
10.Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
11.Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
12.Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
13.Konwencja o Prawach Dziecka.
14.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
15. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)
II Wstęp
Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania,
2) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
Cechy programu:
Działania wychowawcze: | Działania profilaktyczne: |
1) spójny z programami nauczania, | 1) wspomaga ucznia w radzeniu sobie z trudnościami, jakie zagrażają prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu; |
2) kształtuje postawy i umiejętności, | 2) ogranicza i likwiduje czynniki ryzyka (jednostkowe, rodzinne, rówieśnicze, szkolne, środowiskowe), które zaburzają prawidłowy rozwój ucznia i dezorganizują jego zdrowy styl życia |
3) tworzony jest z udziałem nauczycieli, uczniów, rodziców | 3) inicjuje i wspomaga czynniki chroniące
(jednostkowe, rodzinne, rówieśnicze, szkolne, środowiskowe), które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi ucznia i jego zdrowemu życiu |
4) osadzony jest w tradycji szkoły i lokalnej społeczności, | |
5) uwzględnia zmiany zachodzące w społeczności szkolnej i lokalnej, | |
6) zawiera wartości ważne dla społeczności szkolnej, | |
7) wyznacza cele, zadania do realizacji, | |
8) określa odpowiedzialnych za realizację zadań. |
III. Charakterystyka programu wychowawczo-profilaktycznego
1. Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji wewnętrznej,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2018/2019
- wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych,
- uwag , spostrzeżeń, wniosków nauczycieli
- problemów wychowawczych zgłaszanych przez rodziców
- analizy ankiet dla uczniów, nauczycieli
- obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły
- analiza uwag wpisanych do zeszytów uwag
- sprawozdań semestralnych opracowanych przez wychowawcę
DIAGNOZA POTRZEB ŚRODOWISKA SZKOLNEGO I PROBLEMÓW WYSTĘPUJĄCYCH W SZKOLE
1. Zachowania problemowe uczniów i ich przyczyny:
-wulgaryzmy , brak kultury osobistej – przyczyna tych zachowań to między innymi obyczaj środowiskowy, wzorce z domu, wzorce w mediach, upust emocji, wyraz buntu, chęć zwrócenia na siebie uwagi, brak reakcji dorosłych
–agresja– przyczyny: odpowiedź na prowokację, bezkarność, negatywne wzorce, odreagowanie stresu, prowokująca postawa dorosłych, brak kontaktu z rodzicami, nieumiejętność radzenia sobie z życiem
–cyberprzemoc –niewłaściwe korzystanie z technologii informacyjnej , niedostateczny nadzór ze strony rodziców,
słaba znajomość technologii komputerowej
2.Warunki rodzinne – czynniki sprzyjające powstawaniu zachowań ryzykownych
– konflikty rodzinne, rodziny rozbite,
– niedostateczna opieka nad dziećmi,
– niski status materialny, ubóstwo, bezrobocie,
– brak zainteresowania rodziców sytuacją szkolna dzieci,
– bezradność wobec zachowań dzieci.
3. Problemy zdrowotne – niewłaściwe spędzanie czasu wolnego
– zaniedbania higieniczne, złe nawyki żywieniowe, otyłość
– realizacja działań profilaktycznych z zakresu profilaktyki narkomanii, w szczególności substancji psychoaktywnych, psychotropowych i środków zastępczych
Działania profilaktyczne prowadzone będą na trzech poziomach, w zależności od stopnia ryzyka:
- Profilaktyka uniwersalna skierowana jest do wszystkich uczniów, bez względu na stopień ryzyka całej społeczności szkolnej. Podejmowane działania skupiają się wokół zagadnień związanych z promocją zdrowego stylu życia, rozwijaniem postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi, umiejętności dokonywania świadomych wyborów. To również rozwijanie postawy asertywności, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacji przeżywania trudnych sytuacji życiowych. Profilaktyka uniwersalna ma na celu przeciwdziałanie pierwszym próbom podejmowania zachowań ryzykownych lub opóźnienie inicjacji. Działania z zakresu profilaktyki uniwersalnej realizowane są przede wszystkim przez nauczycieli, pedagoga szkolnego.
- Profilaktyka selektywna skierowana jest do grupy zwiększonego ryzyka, czyli do osób, które w stopniu wyższym niż przeciętny są narażone na rozwój zaburzeń. Profilaktyka selektywna koncentruje się na zagrożonych grupach młodzieży, osobach, które cechuje wysoka ekspozycja na czynniki ryzyka. Celem jest tworzenie warunków, które umożliwiają wycofanie się z zachowań ryzykownych. Działania w zakresie profilaktyki selektywnej prowadzone są przez pedagoga, psychologów , specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także wykwalifikowanych realizatorów programów profilaktycznych.
- Profilaktyka wskazująca skierowana jest do grupy, w której rozwinęły się już symptomy zaburzeń, w tym związane z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych. Obejmuje ona działania interwencyjne i terapeutyczne, mające na celu zablokowanie pogłębiania się zaburzeń i zachowań destrukcyjnych oraz umożliwienie powrotu do prawidłowego funkcjonowania społecznego (resocjalizacja).
* Według założeń programu, w szkole będzie prowadzona przede wszystkim profilaktyka uniwersalna, a wobec uczniów wymagających bardziej zaawansowanej aktywności – szkoła przewiduje działania z zakresu profilaktyki selektywnej.
Realizację programu wychowawczo -profilaktycznego wspierać będą następujące instytucje w Ząbkowicach Śl.:
a. Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna .
b. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
c. Komenda Powiatowa Policji
d. Sąd Rejonowy – Kuratorzy Sądu Rodzinnego i Nieletnich
e. Urząd Miejski
f. Biblioteka Miejska
g. Ząbkowickie Centrum Kultury i Sportu
h. Parafia pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa
i. Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna
j. Centrum Terapeutyczne
k. Stowarzyszenie ,,Osiedlowy uśmiech”
IV. Zadania szkoły
1. Budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
2. Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
3.Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
4. Rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej;
5. Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
V. Cele
Celem realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego jest stworzenie takiej szkoły, w której:
- Panuje miła, przyjazna i życzliwa atmosfera, oparta na wysokiej kulturze osobistej, wzajemnym szacunku i akceptacji, w której brak jest agresji, przemocy i dyskryminacji;
- Inicjujemy i aktywnie uczestniczymy w życiu społeczności lokalnej, uwzględniając w swoich działaniach problematykę zdrowotną i profilaktykę uzależnień;
- Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności, wszechstronnie rozwijają swoje zainteresowania, które przygotowują ich do dalszego procesu kształcenia;
- Nauczyciele poprzez swoją aktywność uczą młodego człowieka pracy na rzecz środowiska, kształtują postawę otwartości, kreatywności, bezinteresowności;
- Rodzice są odpowiedzialni za budowanie systemu wartości u swoich dzieci, wspierają nauczycieli, współuczestniczą w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów.
VI. Misja szkoły
Jednym z głównych celów Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Przedszkolnymi w Ząbkowicach Śląskich jest systematyczne podnoszenie jakości jej pracy we wszystkich obszarach działalności szkoły. Staramy się, aby w szkole panowała atmosfera przyjaźni i wzajemnej akceptacji. Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się pewnie i bezpiecznie oraz osiągał sukcesy na miarę swoich możliwości.
Jesteśmy szkołą, która:
zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów uwzględniając ich indywidualne potrzeby,
rozwija uzdolnienia i zainteresowania uczniów poprzez bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych i udział w różnorodnych konkursach,
upowszechnia zdrowy styl życia kształtując postawy prozdrowotne i proekologiczne,
wychowuje w duchu patriotyzmu, uczy poszanowania historii narodu i tradycji regionu, jednocześnie otwiera uczniów na korzyści płynące z zachowania pokoju, przestrzegania praw człowieka, integracji europejskiej i współpracy międzynarodowej,
systematycznie tworzy własną historię i tradycje, rozwija uczniowski ceremoniał i wzbogaca szkolną symbolikę,
dąży do integracji społeczności uczniowskiej poprzez budowanie atmosfery akceptacji i tolerancji w relacjach uczniów wywodzących się z różnych środowisk rodzinnych
dba o właściwy klimat sprzyjający twórczej i efektywnej pracy, wprowadza relacje integrujące nauczycieli, uczniów i rodziców we wspólnotę szkolną,
jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli,
wspomaga wychowawczą rolę rodziny współdziałając z rodzicami/opiekunami / w procesie kształcenia i wychowania,
koordynuje oddziaływania wychowawcze szkoły i domu rodzinnego,
gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną
VII .Wizerunek absolwenta szkoły
Celem programu wychowawczo–profilaktycznego jest wychować absolwenta szkoły, który:
- W swoim postępowaniu kieruje się szacunkiem wobec drugiego człowieka.
- Świadomie podejmuje decyzje, potrafi przewidzieć ich skutki oraz ponieść konsekwencje swojego postępowania.
- Jest tolerancyjny, kulturalny, respektujący ogólnie przyjęte normy społeczne.
- Jest asertywny, odpowiednio reagujący w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych.
- Potrafi zdecydować o kierunku dalszego kształcenia.
- Potrafi właściwie wykorzystywać technologie informacyjne.
- Pracuje nad własnym rozwojem, budując swój system wartości.
- Zna i szanuje historię, kulturę i tradycję naszego regionu oraz narodu przy jednoczesnym otwarciu na kultury Europy i świata,
- Jest wrażliwy na piękno i dziedzictwo kulturowe
VIII. Program wychowawczo-profilaktyczny – przedszkole, pierwszy etap edukacyjny klasy I – III
obszary | Treści wychowawczo-profilaktyczne do realizacji | działania | Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie
– edukacja zdrowotna |
• zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych
• zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej; • przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia • kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie; racjonalny plan dnia, prawidłowa postawa ciała • rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; sport i rekraacja |
1.Praca na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, w organizacjach działających w szkole.
2.Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych. 3.Realizacja programów: ”Program dla szkół” 4.Kontrola czystości, bilanse zdrowia, badanie przesiewowe, dostosowanie wielkości ławek i krzeseł do wzrostu uczniów, czynności samoobsługowe w przedszkolu , fluoryzacja zębów 5.Kształcenie i wzmacnianie norm przeciwnych paleniu oraz piciu alkoholu poprzez pogadanki 6.Sprawdzanie, czy uczniowie posiadają śniadanie, wspólne przygotowanie pożywnego i zdrowego śniadania w klasach 7.Układanie i prezentacja indywidualnych planów dnia na lekcjach wychowawczych. 8.Zajęcia ruchowe I-III. , Umiem pływać 9.Sportowe imprezy okolicznościowe – turnieje ,Dzień sportu 10.Udział w ogólnopolskiej akcji Sprzątanie świata 11.Międzyszkolne zawody sportowe według harmonogramu SZS. 12. Udział w Spartakiadzie Przedszkolaków 13. Rekreacyjne imprezy szkolne i środowiskowe. 14.Wycieczki szkolne – i zielone szkoły wg harmonogramu. 15.Wycieczka przedszkolna na zakończenie roku 16.akcje -Sprzątanie świata, sadzenie drzew, prowadzenie szkolnego ogródka |
Wychowawcy klas I-III , pedagog, pielęgniarka , nauczyciele wychowania fizycznego,
nauczyciel biologii |
Relacje– kształtowanie
postaw społecznych |
• kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych;
• kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; Integracja uczniów klas I-szych z pozostałą społecznością szkolną, • kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; • przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi; • zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju; • rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. |
1.Uczniowie biorą udział w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy. Tworzą Kodeks klasowy
2.integracja wychowanków w ramach zespołów klasowych i grupowych w przedszkolu , integracja dzieci przedszkolnych z kl.I szkoły podstawowej 3.imprezy klasowe i szkolne według harmonogramu uroczystośći 4.uroczystości przedszkolne wg planu 5.Lekcje wychowawcze na temat: tolerancji i akceptacji, przyjaźni i miłości, budowania właściwych relacji interpersonalnych, szacunek dla siebie i innych, itp. 6.Realizacja tematów kompleksowych: „Moja rodzina”, „Nasi przyjaciele”, „Dzieci z innych krajów”. 7.Włączenie tematyki prospołecznej do zajęć przedmiotowych 8. Uczniowie kultywują tradycje związane 9. Poznają symbole narodowe i europejskie. 10. Uczestniczą w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym z okazji świąt narodowych 11 listopada i 3 maja 11. Uczniowie biorą udział w zbiórkach i akcjach o charakterze charytatywnym (ogólnopolskich i lokalnych) –Góra grosza, zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska, zbiórka zabawek dla dzieci z Domów Dziecka , Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy , Akcja ,,Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia” |
wychowawcy
pedagog, wychowawcy przedszkola wychowawcy świetlicy
historii |
Kultura– wartości, normy,
wzory zachowań |
• kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się;
• kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła; • kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji ,kontakt z zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność; • kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury, architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury • kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji; • budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów; • przygotowanie do podejmowania działań mających na celu rozwijanie własnych zainteresowań; • kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości • kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw. |
1.Uczniowie stosują formy dobrego zachowania.
2.Obchody Dnia życzliwości Promowanie czytelnictwa –konkursy biblioteczne np. Z okazji Dnia Bibliotekarza i Bibliotek Pasowanie pierwszoklasistów na czytelnika 3.Udział w imprezach kulturalnych 3. Uczestnictwo w zajęciach mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań- godziny wychowawcze, pogadanki, warsztaty profilaktyczne. 4.klasowe konkursy na „najbardziej życzliwego kolegę” 5.Udział w lokalnych imprezach środowiskowych – Jarmark bożonarodzeniowy , Jarmark wielkanocny, Festyn szkolny 6.Udział w gminnych konkursach np. Sulisek, 7.Pasowanie na czytelnika, udział w konkursach biblioteki szkolnej i miejskiej 8.Dzień europejski w szkole – prezentacja dorobku kulturalnego i tradycji krajów europejskich 9.Zwiedzanie Krzywej Wieży i udział w lekcjach muzealnych w regionalnej Izbie Pamiątek 10.Spotkania z ciekawymi ludźmi np. rodzicami prezentującymi różne zawody np. leśnika, pszczelarza, strażaka, weterynarza 11.Udział w kołach zainteresowań zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. 12. Pokaz talentów – doroczna impreza szkolna 13. Udział w konkursach szkolnych np. na kalendarz adwentowy, ozdoby bożonarodzeniowe i wielkanocne, na świąteczny wystrój klasy , na najbardziej zadbaną klasę 14.poznawanie obyczajów , kultury innych narodowości 15.uwrażliwienie uczniów na problemy osób niepełnosprawnych |
Wychowawcy klas I-III
wychowawcy świetlicy
nauczyciel bibliotekarz rodzice katecheta nauczyciel doradztwa zawodowego |
Bezpieczeństwo
– profilaktyka zachowań ryzykownych i problemowych |
• zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych;
• kształtowanie umiejętności właściwego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, • przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych,rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. • bezpieczne organizowanie zajęć ruchowych i poruszania się po drogach; • przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji, zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom problemowym; • kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. |
1. Nauczyciele zapoznają uczniów z regulaminami np. sali gimnastycznej pracowni komputerowej , stołówki szkolnej.
2.Organizacja pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa, próbne alarmy 3.Realizacja programu „ Bezpieczny Uczeń – Bezpieczna Szkoła ” przy współpracy z Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną 4. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi i z zasadami pierwszej pomocy. 5. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach. 6.Pogadanki i gazetki szkolne dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu, korzystanie z prezentacji i filmów ze stron np. Sieciaki , Dziecko w sieci 7. Udział w programie Aktywna tablica, tworzenie tematycznych prezentacji multimedialnych , korzystanie z dziennika elektronicznego Vulcan , z poczty elektronicznej w celu przesyłania zadań domowych 8.Współpraca z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej w Ząbkowicach- pogadanki o bezpiecznej drodze do i ze szkoły, bezpieczeństwo w czasie ferii i wakacji, kontrola autobusów |
koordynator ds. bezpieczeństwa i pierwszej pomocy
Wychowawcy klas I-III pedagog psycholog pielęgniarka nauczyciele wychowania fizycznego n-l informatyki |
IX. Program wychowawczo-profilaktyczny – drugi etap edukacyjny
klasy IV – VIII
obszary | Treści wychowawczo-profilaktyczne do realizacji | działania | Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie
– edukacja zdrowotna |
|
1.Pogadanki na tematy zdrowia i zdrowego trybu życia na godzinach wychowawczych i zajęciach edukacyjnych. |
wychowawcy |
2.Wdrażanie informacji o higienie ciała, racjonalnym odżywianiu się. Spotkanie z dietetykiem. | Higienistka, nauczyciel przyrody i biologii | ||
3. Realizacja programów: „Program dla szkół” | dyrektor | ||
4.Fluoryzacja zębów – program profilaktyczny. | higienistka | ||
5.Rozwijanie sprawności fizycznej:
|
Nauczyciele WF | ||
6.Dbałość o czystość, ład i estetykę otoczenia
– konkurs na najładniejszą klasę |
wychowawcy | ||
7.Organizacja konkursów wiedzy, plastycznych dotyczących promocji zdrowia. | Nauczyciel przyrody i biologii | ||
8.Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień w formie szkoleń i kursów. | dyrektor | ||
9.Zajęcia na lekcjach przyrody, biologii, geografii chemii, fizyki. | n-le tych przedmiotów | ||
10.Uczestnictwo w konkursach związanych z tematyką ekologiczną. |
Nauczyciel przyrody i biologii | ||
11.Działania ekologiczne: Dzień Ziemi , Dzień Zwierząt- zbieranie karmy dla zwierząt ze schroniska .
12.Spotkanie z dietetykiem. 13.Kurs pierwszej pomocy |
Dyrektor
nauczyciel biologii Nauczyciel EDB |
||
Relacje
– kształtowanie postaw społecznych |
|
1.Zapoznanie uczniów z normami współżycia społecznego poprzez:
|
wychowawcy |
2. Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych poprzez:
|
wychowawcy | ||
3. Eliminowanie zachowań agresywnych poprzez:
|
pedagog | ||
4. Imprezy klasowe według planu wychowawczego | wychowawcy | ||
5.Lekcje wychowawcze na temat: tolerancji i akceptacji, przyjaźni i miłości, budowania właściwych relacji interpersonalnych, szacunku dla siebie i innych, itp. | wychowawcy | ||
6.Włączenie tematyki prospołecznej do zajęć przedmiotowych (j. polski, historia, wychowanie do życia w rodzinie, religii) | n-le tych przedmiotów | ||
7. Działania dla dobra szkoły i innych potrzebujących:
– zbiórka nakrętek po napojach –zbiórka fantów na szkolną loterię -„Góra grosza”, – zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska -udział w akcjach charytatywnych (ogólnopolskich i lokalnych) -zbiórka zabawek dla dzieci z Domów Dziecka – udział w WOŚP Akcje świąteczne: wigilia w klasach, Andrzejki, Mikołajki, Walentynki, zapalenie zniczy na cmentarzu komunalnym |
Dyrektor, wychowawcy | ||
Kultura
– wartości, normy, wzory zachowań |
Zapoznanie z rolą zainteresowań w życiu człowieka.
Popularyzowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.
|
1.Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły, stymulowanie postaw prospołecznych poprzez:
|
Wychowawcy,
nauczyciel doradztwa zawodowego |
2. Zapoznanie uczniów z historią miasta i rejonu, znaczenie jego herbu, zabytkami, kulturą, itp. , konkurs wiedzy o Polsce
|
Nauczyciel historii, przyrody geografii i wiedzy o społeczeństwie
katecheta wychowawcy |
||
3.Uczestnictwo w akademiach, apelach i innych uroczystościach | wychowawcy | ||
4.Kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury innych krajów.
Konkurs ortograficzny ,,Walka z bykami” |
Wychowawcy
nauczyciel plastyki nauczyciel historii, j. polskiego poloniści |
||
5. Wykonanie okazjonalnych gazetek na korytarzu szkoły. | Wg potrzeb | ||
6. Lekcje biblioteczne, warsztaty i akcje czytelnicze rozwijające zainteresowania i pasje uczniów, wzmacniające pozytywne podejście do procesu kształcenia np. akcja „Jak nie czytam, jak czytam?” , „Narodowe czytanie”, „Cała Polska Czyta Dzieciom”, obchody Dnia Bibliotekarza i Bibliotek i Dnia Języka Ojczystego | bibliotekarz | ||
7. Zajęcia świetlicowe popularyzujące
alternatywne formy spędzania czasu wolnego. [szachy, gry plenerowe i planszowe] |
Nauczyciele świetlicy | ||
|
wychowawcy | ||
Bezpieczeństwo
– profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) i uzależnień |
identyfikowania przyczyn własnego postępowania. Dokonywanie analizy wpływu nastawienia do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowań.
znaczenia posiadanych informacji, których wykorzystanie pomaga w redukowaniu lęku w sytuacjach stresowych.
i udzielanie odpowiedzi na pytania: Kim jestem? Jakie są moje cele i zadania życiowe?
|
1.Środki i substancje psychoaktywne:
|
Wychowawcy, pedagog
psycholog |
2. Agresja, przemoc psychiczna, zachowanie dyskryminacyjne, cyberprzemoc:
|
Wychowawcy, pedagog | ||
3.Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych poprzez:
|
Wychowawcy, pedagog |
X. Kryteria efektywności
Uczeń: Wszyscy uczniowie naszej szkoły są podatni na oddziaływanie tego programu.
Nauczyciele: Wszyscy nauczyciele realizują Program Wychowawczo- Profilaktyczny, a w szczególności nauczyciele wychowawcy uwzględniają go przy realizacji klasowych planów pracy.
Rodzice: Rodzice uczniów naszej szkoły znają i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji.
XII. Struktura oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych
Dyrekcja: dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, wspiera finansowo i organizuje działania profilaktyczne w środowisku szkolnym, stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej, czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego, ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
Pedagog szkolny: ma obowiązek niesienia wszechstronnej pomocy dzieciom, ma obowiązek ścisłej współpracy z policją i z sądem dla nieletnich, w sposób zdecydowany reaguje na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia, diagnozuje problemy wychowawcze, poprzez działania wychowawcze kształtuje wśród uczniów i rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji za popełniony czyn, doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki.
Sprawuje opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad dzieckiem, prowadzi warsztaty dla uczniów i rodziców, pomaga w rozpoznaniu trudności edukacyjno- emocjonalnych, udziela wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych, wspiera rodziców i udostępnia materiały dla uczniów, rodziców i nauczycieli m.in. za pośrednictwem strony internetowej szkoły.
Realizuje zadania wynikające ze szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Nauczyciele: mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego, wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów, odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem np. na wycieczkach szkolnych, świadczą pomoc psychologiczno-pedagogiczną w bieżącej pracy z uczniem,
Wychowawcy klas: wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia, konsultacje dla rodziców, dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie, poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków, uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości, realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczego szkoły, nadzorują pomoc psychologiczno- pedagogiczną w swojej klasie,
Rodzice: rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, proponować im pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście,
XIII. Ewaluacja
Program wychowawczo-profilaktyczny ewaluowany będzie każdego roku w miarę wynikających potrzeb.
Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty będą poddawane systematycznej obserwacji i ocenie.
Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli posłużą doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na
przyszłość.
Kierunki realizacji polityki państwa w roku szkolnym 2023/2024 oraz obszary nadzoru pedagogicznego
w przedszkolach i szkołach
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) ustalone kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
- Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
- Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 2 z OP w Ząbkowicach Śląskich został pozytywnie
zaopiniowany i przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 14.09.2023 r.
Samorząd Uczniowski Dyrektor Szkoły Rada Szkoły
Opracowanie:
Elżbieta Fiałkowska-Szmiel
Agnieszka Nowaczewska