KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA SP2 LIPIEC 2021
Punktowy system oceniania zachowania ucz. klas 4-8 SP2 w Ząbkowicach Śl.
Zasady ogólne:
- Na początku każdego roku szkolnego wychowawca oddziału informuje uczniów
i rodziców o obowiązujących w nowym roku szkolnym kryteriach oceniania zachowania.
- Ocena z zachowania spełnia funkcje wychowawcze i ma mobilizować ucznia do samokontroli i samowychowania.
- Ocena z zachowania nie może spełniać funkcji represyjnej, nie może też być wyrazem sympatii czy antypatii wobec ucznia.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ma charakter całościowy, nie może powstać na podstawie jednego pozytywnego lub negatywnego czynu, uwzględnia ona następujące sfery postępowania:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) zaangażowanie społeczne i reprezentowanie szkoły,
c) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie,
d) zachowanie norm etycznych i kultura języka.
-
- Bazą do ustalenia oceny są wpisy nauczycieli, wychowawców do dziennika danej klasy w wyznaczonym miejscu (uwagi).
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie skali punktowej. Ocena ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
Szczegółowe kryteria oceniania:
- Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje „awansem” 160 pkt., co jest równoznaczne z oceną dobrą z zachowania.
- W ciągu semestru uczeń ma możliwość w zależności od prezentowanej postawy zwiększyć lub zmniejszyć liczbę punktów (punkty dodatnie i punkty ujemne).
- Uczeń może również, otrzymać za swą postawę nagrody przewidziane w Statucie szkoły: (pochwałę wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu na forum klasy, pochwałę dyrektora szkoły, pochwałę na zebraniu z rodzicami, list gratulacyjny do rodziców, nagrodę rzeczową, dofinansowanie imprez lub wycieczek szkolnych).
- Za nagminne łamanie Regulaminu Szkolnego, brak poprawy zachowania, mimo podjętych działań i zastosowanych punktów ujemnych, uczeń może otrzymać kary przewidziane w Statucie szkoły (rozmowa indywidualna ucznia z wychowawcą i pedagogiem, wezwanie do szkoły rodziców, skierowanie ucznia na rozmowę z wicedyrektorem i dyrektorem, pozbawienie ucznia przywilejów np. udziału w dyskotece, skierowanie ucznia na zespół ds. wychowawczych, naprawę szkody wyrządzonej innym; przeniesienie ucznia do innej, równoległej klasy – jeśli jest taka możliwość).
- Obowiązkiem każdego nauczyciela jest dokonywanie na bieżąco wpisów do dziennika elektronicznego (Vulcan) w module (Dziennik/Lekcja) w zakładce (Uwagi), potwierdzających konkretne zachowanie ucznia w ciągu roku szkolnego. Wpis w dzienniku elektronicznym powinien uwzględniać – obszar dotyczący rodzaju zachowania, symbol, liczba punktów, ewentualnie (wskazany) krótki opis konkretnego zachowania (pozytywnego lub negatywnego).
- Wpisów do dziennika elektronicznego w zakładce (Uwagi) dokonuje wychowawca, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny, logopeda, psycholog, nauczyciele świetlicy i biblioteki. Uczeń ma prawo znać treść wpisu i liczbę przyznanych punktów.
- Wnioski o wpis do dziennika mogą zgłaszać do wychowawcy klasy zarówno uczniowie jak i pracownicy administracji i obsługi.
- Rodzic w ciągu 7 dni od powrotu dziecka do szkoły, ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność dziecka. Jeżeli usprawiedliwienie nieobecności w szkole nastąpi po tym terminie, to godziny zostają usprawiedliwione, a punkty ujemne pozostają.
- Wychowawca w terminie do 7 dni roboczych kolejnego miesiąca zobowiązany jest podsumować liczbę punktów uczniów danego oddziału, podając uczniom do informacji stan punktów za miniony miesiąc (na zajęciach z wychowawcą, dotyczy miesięcy: I sem.: IX – I, II sem.: II – VI).
- Ocenę z zachowania za semestr ustala się według następującej skali punktowej:
Ocena | Punktacja |
Wzorowa | powyżej 350 punktów |
Bardzo dobra | od 251 do 350 punktów |
Dobra | od 151 do 250 punktów |
Poprawna | od 0 do 150 punktów |
Nieodpowiednia | od -1 do -100 punktów |
Naganna | poniżej -100 punktów |
- Dla ucznia nauczanego indywidualnie obowiązuje następująca skala:
Ocena | Punktacja |
Wzorowa | powyżej 250 punktów |
Bardzo dobra | od 201 do 250 punktów |
Dobra | od 151 do 200 punktów |
Poprawna | od 100 do 150 punktów |
Nieodpowiednia | od 0 do 99 punktów |
Naganna | poniżej 0 punktów |
- Ocena roczna jest średnią arytmetyczną sumy punktów dodatnich i ujemnych zdobytych w I i II semestrze roku szkolnego. W przypadku obniżonej oceny z zachowania na semestr (nieodpowiednia i naganna) bierze się pod uwagę górną granicę punktową w danym przedziale oceny.
- Wychowawca, ustalając ocenę semestralną na podstawie zdobytych przez ucznia punktów, uwzględnia następujące warunki dodatkowe:
- a) uczeń, który w semestrze otrzymał więcej niż 40 punktów ujemnych – nie może otrzymać
oceny wzorowej, - b) uczeń, który w semestrze otrzymał więcej niż 70 punktów ujemnych – nie może otrzymać
oceny bardzo dobrej, - c) uczeń, który w semestrze otrzymał więcej niż 100 punktów ujemnych – nie może otrzymać
oceny dobrej, - d) uczeń, który w semestrze otrzymał więcej niż 200 punktów ujemnych – nie może otrzymać
oceny poprawnej.
ZACHOWANIE POZYTYWNE
Symbol | Rodzaj zachowania pozytywnego | Ilość pkt. | Częstotliwość przyznania |
1) WYWIĄZYWANIE SIĘ Z OBOWIĄZKÓW UCZNIA | |||
P1 | 100% frekwencji | + 30 | raz w semestrze (wychowawca) |
P2 | Brak nieobecności nieusprawiedliwionych | + 20 | raz w semestrze (wychowawca) |
P3 | Czynne pełnienie funkcji asystenta przedmiotowego / dyżurnego na lekcji | + 5 | każdorazowo (nauczyciel) |
P4 | Strój galowy podczas uroczystości | + 10 | każdorazowo
(wychowawca) |
2) ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I REPREZENTOWANIE SZKOŁY | |||
P5 | Aktywny udział w pracy Samorządu Szkolnego | + 30 | raz w semestrze (wychowawca) |
P6 | Aktywny udział w pracy Samorządu Klasowego | + 20 | raz w semestrze (wychowawca) |
P7 | Praca na rzecz klasy lub szkoły (dbanie o porządek i wystrój klasy, przygotowywanie gazetek, pomoce dla klasy, udział w zadaniach przydzielonych w klasie, pomoc w przygotowaniu imprezy szkolnej lub klasowej – Dzień Kobiet, Wigilia Klasowa, itp., jarmarki, pikniki) | + 5 do + 20 | każdorazowo |
P8 | Udział w konkursach (olimpiadach, zawodach):
ogólnopolskim (bez etapów) |
+ 10+ 20
+ 30 + 25 |
każdorazowo
(nauczyciel) |
P9 | Uzyskanie wyróżnienia w konkursie lub olimpiadzie (indywidualnie lub w zespole):
|
+ 15
+ 20 + 30 + 50 +100 |
każdorazowo
(nauczyciel) |
P10 | Pomoc koleżeńska w uzgodnieniu z wychowawcą klasy | + 5 do + 10 | każdorazowo
(wychowawca) |
P11 | Zaangażowanie własne w akcjach charytatywnych | + 5 do + 20 | każdorazowo |
P12 | Działalność w Szkolnym Klubie Wolontariatu | + 50 | raz w semestrze |
P13 | Reprezentowanie szkoły (spotkania, uroczystości miejskie) | +15 | każdorazowo |
P14 | Reprezentowanie szkoły – Młodzieżowa Rada Miejska | + 30 | raz w semestrze |
P15 | Działania proekologiczne i społeczne (zbiórka makulatury, baterii, zakrętek, itp.) | + 5 do + 15 | raz w semestrze |
3) DBAŁOŚĆ O BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE | |||
P16 | Odpowiedzialne reagowanie w niebezpiecznych sytuacjach | + 15 | każdorazowo |
P17 | Odpowiedzialne przeciwstawianie się aktom agresji, przejawom zła | + 20 | każdorazowo |
P18 | Promowanie swoją postawą zdrowego stylu życia (maseczki, dezynfekcja rąk, prawidłowe nawyki żywieniowe…) | + 5 do + 20 | każdorazowo |
P19 | Stosuje się do poleceń opiekuna w czasie wycieczek i wyjść | + 5 do + 20 | każdorazowo |
4) ZACHOWANIE NORM ETYCZNYCH I KULTURA JĘZYKA | |||
P20 | Poszanowanie godności drugiego człowieka | + 10 | każdorazowo |
P21 | Nienaganna postawa i kultura osobista (właściwy stosunek do kolegów, osób dorosłych) | + 10 | raz w semestrze
(wychowawca) |
P22 | Kultura słowa, stosowanie zwrotów grzecznościowych (pozdrowienia, prośby, zapytania, … w tym odpowiedniego do sytuacji tonu) | + 5 | każdorazowo według uznania nauczyciela |
P23 | Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej, czytelnictwo, szukanie informacji w różnych źródłach | + 5 do + 15 | raz w semestrze
(wg wskazań bibliotekarza) |
P24 | Uprzejmość, życzliwość oraz poszanowanie odmienności przekonań i światopoglądu oraz niepełnosprawności innych osób | + 10 | każdorazowo według uznania nauczyciela |
ZACHOWANIE NEGATYWNE
Symbol | Rodzaj zachowania negatywnego | Ilość pkt. | Częstotliwość przyznania |
1) WYWIĄZYWANIE SIĘ Z OBOWIĄZKÓW UCZNIA | |||
N1 | Niezdyscyplinowanie na lekcji (rozmowy, wykonywanie czynności nie mających związku z lekcją, celowe rozpraszanie uwagi kolegów, nie wykonywanie poleceń nauczyciela itp.) | – 5 /-10 /-15 | każdorazowo (nauczyciel) |
N2 | Niewłaściwy stosunek do obowiązków szkolnych (brak zeszytów, podręczników, ćwiczeń, materiałów na zajęcia plastyczne, techniczne) | – 5 /-10 /-15 | każdorazowo (nauczyciel) |
N3 | Odpisywanie lekcji, ściąganie / umożliwienie odpisania zadania domowego | – 10 / – 5 | każdorazowo
(nauczyciel) |
N4 | Brak stroju galowego podczas uroczystości / obuwia zmiennego | – 10 / – 5 | jednorazowo
w danym dniu |
N5 | Niewypełnianie obowiązków dyżurnego | – 5 | każdorazowo
(nauczyciel) |
N6 | Używanie telefonu komórkowego na terenie szkoły bez zgody nauczyciela | – 10 | każdorazowo
(nauczyciel) |
N7 | Brak dbałości o estetykę stanowiska pracy i otoczenia | – 10 | każdorazowo
(nauczyciel) |
N8 | Brak włączonej kamerki czy mikrofonu podczas pracy zdalnej | – 10 | każdorazowo
(nauczyciel) |
N9 | Nieusprawiedliwione spóźniania się na lekcję | – 5 | każdorazowo
(nauczyciel) |
N10 | Samowolne opuszczanie klasy, sali gimnastycznej, terenu szkoły | – 10 | za każdą lekcję |
N11 | Nieusprawiedliwiona nieobecność wpisywana w przypadku braku usprawiedliwienia godzin powyżej siedmiu dni od ustania nieobecności | – 5 | za każdą lekcję (wychowawca) |
2) ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I REPREZENTOWANIE SZKOŁY | |||
N12 | Niekulturalne zachowanie w miejscach publicznych | – 30 | każdorazowo |
N13 | Niewywiązywanie się z powierzonych i z dobrowolnie podjętych działań | – 5 | każdorazowo |
N14 | Zaśmiecanie otoczenia, nieszanowanie żywności (np. wyrzucanie owoców, kopanie, rzucanie owocami po korytarzach, mlekiem w kartonie itp.) | – 10 | każdorazowo |
N15 | Oszustwo, fałszerstwo | – 30 | każdorazowo |
3) DBAŁOŚĆ O BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE | |||
N16 | Zastraszanie kolegów, wyłudzanie pieniędzy lub innych dóbr | – 40 | każdorazowo |
N17 | Stosowanie przemocy fizycznej, bójki | – 15 do – 40 | każdorazowo |
N18 | Stosowanie przemocy psychicznej (np. nękanie, zmuszanie do niewłaściwych zachowań) | – 15 do – 40 | każdorazowo |
N19 | Kibicowanie aktom przemocy, bójkom, podżeganie do przemocy | – 30 | każdorazowo |
N20 | Posiadanie, używanie lub rozprowadzanie środków odurzających lub substancji psychotropowych, spożywanie alkoholu, palenie papierosów (papierosy elektroniczne) lub propagowanie swoją postawą i zachowaniem uzależnień | – 10 do – 50 | każdorazowo |
N21 | Przywłaszczenie, kradzież cudzej własności | – 50 | każdorazowo |
N22 | Wandalizm, dewastowanie sprzętu szkolnego, niszczenie
mienia kolegów (w zależności od wartości mienia) |
– 15 do – 40 | każdorazowo |
N23 | Niestosowanie się do regulaminów szkolnych: stołówki
szkolnej, korzystania z sali gimnastycznej, pracowni szkolnych, zachowania na korytarzu, na przerwie, przebywanie w miejscach niedozwolonych itp. |
– 10 | każdorazowo |
N24 | Niestosowanie się do Statutu Szkoły w zakresie wyglądu zewnętrznego | – 5 do – 20 | każdorazowo |
N25 | Nieprzestrzeganie szczególnych, okresowych zasad bezpieczeństwa (np. w czasie pandemii) | – 5 do – 20 | każdorazowo |
N26 | Posiadanie niebezpiecznych przedmiotów oraz używanie ich w szkole, a także w drodze do i ze szkoły |
– 5 do – 20 | każdorazowo |
N27 | Rozpowszechnianie wśród uczniów treści agresywnych, obrażających uczucia religijne, okrucieństwa wobec innych, pornografii | – 10 do – 30 | każdorazowo |
N28 | Konflikt z prawem karnym, przejawy demoralizacji (postanowienie sądu) | – 50 | raz w semestrze (wychowawca) |
4) ZACHOWANIE NORM ETYCZNYCH I KULTURA JĘZYKA | |||
N29 | Zaczepianie słowne, niewłaściwe wpisy w mediach społecznościowych (wyśmiewanie, wyzwiska, przekleństwa, agresja słowna, nieprzyzwoite gesty i pozy, namawianie do niewłaściwych zachowań i czynów) wobec kolegów | – 30 | każdorazowo |
N30 | Aroganckie, niestosowne zachowanie wobec nauczycieli, pracowników szkoły, innych osób dorosłych (ubliżanie, używanie obraźliwych gestów, określeń, okłamywanie) | – 30 | każdorazowo |
N31 | Używanie wulgarnego słownictwa na terenie szkoły i poza nim | -5 /-10 | każdorazowo |
N32 | Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody | – 10 do – 30 | każdorazowo |
N33 | Upublicznianie materiałów i zdjęć bez zgody obecnych na nich osób (np. w Internecie, w mediach społecznościowych, miejscach publicznych) | – 50 | każdorazowo |
N34 | Naruszanie dóbr osobistych nauczyciela podczas pełnienia przez niego obowiązków służbowych | – 20 | każdorazowo |
N35 | Brak szacunku do symboli narodowych – niewłaściwa postawa podczas Hymnu narodowego ( komenda „baczność”) | – 10 | każdorazowo |
N36 | Inne niewłaściwe zachowania nie ujęte w powyższym systemie oceniania zachowania – punkty ujemne w zależności od wagi czynu | – 10 do – 30 | każdorazowo |
Wychowawca ma dodatkowe punkty do dyspozycji – raz w semestrze: od +10 do +30, które może przyznać jednorazowo uczniowi za:
- a) szczególnie wyróżniającą postawę ucznia
- b) systematyczne zaangażowanie w życie klasy
- c) znaczącą poprawę zachowania.